Chór szkolny

Chór szkolny 2016/2017

Zapraszam na zajęcia chóru szkolnego, które odbywają się w poniedziałek o godz.15.20 i we wtorek o godz.14.25 w sali nr 14.

Ewa Szmidt

Festyn w Janowskim Parku z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 29 maja 2016 roku obchodzono Dzień Dziecka w Parku Rumi Janowo. Podobnie jak w zeszłym roku nasz chór szkolny uświetnił festyn przygotowany dla dzieciaków. Dziewczyny zaśpiewały kilka piosenek w zespole. Mogliśmy również usłyszeć solowe głosy Weroniki Roczniewskiej oraz Dominiki Walkowiak. Pogoda dopisała, występ bardzo się podobał, a chórzystki godnie promowały naszą szkołę.

 

Ewa Szmidt

 IMG 20160529 144435IMG 20160529 144459

 

Sukces Dominiki

16 kwietnia 2016 r. odbył się Wojewódzki Konkurs Wokalistów w Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni. Naszą szkołę w kategorii gimnazjum reprezentowała Dominika Walkowiak z klasy III B. Zaśpiewała piosenkę pt. "Szyba" z repertuaru Edyty Górniak, zajmując tym samym II miejsce. To już kolejny sukces Dominiki w tym roku szkolnym. Życzymy szczęścia i samych czystych dźwięków w kolejnych konkursach wokalnych!

Ewa Szmidt

Przegląd Kolęd i Patorałek w Jastarni

15 stycznia 2016 roku odbył się XVI Przegląd Kolęd i Pastorałek w Jastarni. Nie mogło tam zabraknąć naszego chóru szkolnego. Dziewczyny zaśpiewały pastorałkę pt. „Skrzypi wóz”, bardzo ładnie prezentując się na scenie. Każde doświadczenie uczy i mobilizuje do dalszej pracy. Liczymy, że każdy występ publiczny będzie dla nas motywacją, by dalej wytrwale kształtować swoje umiejętności wokalne. Cieszymy się, że nasze gimnazjalistki mogły się zaprezentować przed tak szeroką publicznością.       

                                                 

                                                                                                                                                             Ewa Szmidt

Występ chóru podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

     Za nami 24 Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przyłączając się do tej akcji, 10 stycznia 2016 r. w Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej „Janowo" wystąpił nasz chór szkolny. Dziewczyny brawurowo wykonały program artystyczny, zyskując tym samym aprobatę i uznanie publiczności. W repertuarze znalazły się kolędy pt. „Gdy Śliczna Panna", „Północ już była", „W dzień Bożego Narodzenia", „Skrzypi wóz" oraz piosenka z repertuaru Natalii Szroeder pt."Nie patrzę w dół".
     Cieszymy się, że chórzystki naszego Gimnazjum po raz kolejny mogły wystąpić podczas Finału Wielkiej Orkiestry i dołożyć swoją cegiełkę na szczytny cel. Pieniądze zebrane podczas Finału idą na zakup urządzeń medycznych do oddziałów pediatrycznych oraz dla zapewnienia godnej opieki medycznej seniorów.

Ewa Szmidt

Śpiew

Śpiew

Śpiew – czynność polegająca na wytwarzaniu dźwięków o charakterze muzycznym za pomocą głosu. Każda osoba potrafiąca mówić potrafi też śpiewać, ponieważ śpiew pod wieloma względami jest jedynie formą przedłużonej mowy .

 
Śpiewający Harry Belafonte , zdjęcie: C. van Vechten
 

Wyróżnia się śpiew utworów muzycznych z tekstem - śpiew sylabiczny, melizmatyczny- oraz pozbawiony cech mowy - wokaliza. Natomiast śpiew z zamkniętymi ustami to mormorando, często błędnie nazywany w jęz. polskim murmurandem.

RODZAJE ŚPIEWU

Śpiew może być nieformalny i wykonywany dla przyjemności, a także formalny, taki jak profesjonalny śpiew na przedstawieniu, koncercie bądź w studio nagraniowym.

Śpiew może być wykonywany w grupie, takiej jak chór, przy akompaniamencie instrumentów muzycznych, pełnej orkiestry lub zespołu. Śpiewanie bez akompaniamentu muzycznego nazywamy śpiewem a cappella.

KLASYFIKACJA GŁOSÓW

Śpiewaków klasycznych i operowych klasyfikuje się na podstawie cech takich jak skalabarwa i siła głosu (tzw. volumen) oraz dzieli na określone rodzaje głosów. Śpiewaka chóralnego klasyfikuje się na podstawie tych samych zasad, choć dominującym kryterium pożądanym jest odpowiednia skala oraz stałość barwy.

Na najwyższym profesjonalnym poziomie niezbędne jest by śpiewak stale ćwiczył, gdyż w przeciwnym wypadku skala jego głosu może ulec znacznemu obniżeniu zaś siła jego głosu tzw. volumen ulec pomniejszeniu. Z uwagi na fakt, iż śpiew jest bardzo naturalną czynnością, taki typ ciągłych ćwiczeń poza obszarem muzyki klasycznej zwykle nie jest konieczny dla pół-profesjonalnych wokalistów.

REJESTRY GŁOSU

Wyróżniamy kilka rejestrów głosu, w tym główne: rejestr piersiowyrejestr głowowy i rejestr gwizdkowy. Śpiew na niedomkniętych strunach głosowych to falset. Głos źle ustawiony, produkujący dźwięki o błędnej częstotliwości (wysokości) jest głosem fałszywym. Zobacz dźwięk fałszywy.

TECHNIKI ŚPIEWU

Istnieje wiele rozmaitych metod śpiewu. Niektóre z nich to:

Śpiewanie na wysokim amatorskim bądź profesjonalnym poziomie wymaga wielu regularnych ćwiczeń i zawsze nauczyciela, który obiektywnie ocenia zarówno głos, jak i wskazuje błędy techniczne i brzmieniowe, których śpiewający nie jest w stanie obiektywnie ocenić. Śpiewający subiektywnie może błędnie ocenić barwę, brzmienie, sposób emisji i wynika to z czysto fizycznej i akustycznej kwestii słyszenia samego siebie, podobnej do np. efektu Dopplera (dźwięk oddalony/odbity wydaje się niższy lub wyższy). Śpiewak ze słuchem absolutnym jest w stanie śpiewać pod dźwiękiem lub nad dźwiękiem (nie czysto) z powodu błędnego punktu odniesienia jakim jest bliskość aparatu słuchowego i emisyjnego strun głosowych. Dopiero techniczna, mechaniczna korekcja odruchów i wpojenia sobie techniki daje efekt czystego dźwięku o prawidłowej wysokości słyszalnego u odbiorcy oddalonego kilkanaście metrów od śpiewaka. To właśnie ta fala dźwiękowa wybrzmiewająca w oddali jest zagłuszana przez bezpośrednią słyszalność dźwięku emitowanego w nagłośni śpiewaka. Technika śpiewu polega więc na stosowaniu reguł emisji dostosowanych indywidualnie do każdego głosu. Dlatego też wysokiej klasy śpiewacy mają instruktora śpiewu, będącego zawsze pierwszym słuchaczem i odbiorcą i trenują pod jego uchem przez cały czas trwania ich kariery. Stąd też ogromnie ważne jest utrzymanie nawet stałej wagi ciała (każda zmiana powoduje nagromadzenie się tkanki tłuszczowej również wokół strun i zmiana jalowego napięcia mięśniowego) , poziomu wilgotności strun, wyuczenia optymalnego sposobu emisji. Wraz z naturalną zmianą warunków fizjologicznych potrzebna jest nowa korekta techniki w konkretnym okresie czasu. Jest to podstawa utrzymania tzw. "postawionego" głosu w dobrej, niezmiennej formie.

W każdej kulturze czy historycznym europejskim ośrodku operowym istniały różne szkoły śpiewu, tj. metodyka nauki prawidłowej techniki i szczegółowe nakreślenie jak powinien brzmieć głos. Np. włoska szkoła śpiewu uznawana dzisiaj za jedną z najlepszych różni się znacząco od np. szkoły rosyjskiej charakteryzującej się wszechobecnym wibratem w odróżnieniu od szkoły włoskiej, gdzie nacisk kładzie się na legato, sotto voce i utrzymanie wysokości dźwięku z jak najmniejszym odchyleniem częstotliwości wybrzmiewania w trakcie jego emisji. Zupełnie odmienną jest szkoła niemiecka, która zdominowana dziełami operowymi choćby Wagnera, kładzie nacisk na naturalizm wykonawczy (weryzm), dramatyzm i prymat słowa nad melodią, niż na bel canto. W obecnym czasie można uznać, że szkoły te w sposób naturalny zmieszały swoje najlepsze cechy i wytworzył się standard tzw. szkoły europejskiej techniki śpiewu.

Jak w każdej dziedzinie, tak i w śpiewie na przestrzeni dziesięcioleci zmieniały się standardy techniki wokalnej uznawane za prawidłowe. I tak np. w czasach słynnych tenorów Mario Lanzy czy np. Caruso lub Di Stefano (na którym wzorował się później Pavarotti) byli oni wzorami, dzisiaj śpiewanie w ten sam sposób uchodzi za nieprawidłowe.

W Polsce najwybitniejszym propagatorem prawidłowej techniki śpiewu był Walery Wysocki . Jego zasady sprowadzające się do tezy, że śpiew jest przedłużoną mową, zaś mowa skróconym śpiewem, można uznać za podwaliny współczesnej szkoły techniki wokalnej. To czym jest technika śpiewu wg. Wysockiego najtrafniej opisuje żartobliwy wierszyk jego autorstwa: Kto chce śpiewać prawidłowo, niech wymawia każde słowo, między językiem a zębami, wyraźnymi sylabami. Niechaj gardła nie forsuje, a głos w ustach konserwuje. Niech udaje, że wciąż ziewa, a ustami mówi...śpiewa!

Na technikę śpiewu składa się więc zarówno dykcja, prawidłowa emisja, prawidłowe oddychanie (tzw. podparcie oddechowe), warstwa muzyczna wykonywanego utworu oraz indywidualne cechy każdego artysty dające ostateczny efekt prawidłowego wykonawstwa.

 

www.szkolnictwo.pl

 

 

Poezja Śpiewana w Sopocie

Dnia 21.05.2015r. odbył się XXXII Wojewódzki Konkurs Recytatorski Poezji Polskiej w Sopocie. Naszą szkołę w kategorii:poezja śpiewana rezprezentowała uczennica klasy III A-Marcelina Winczewska, która przeszła przez etap rejonowy i powiatowy zajmując pierwsze miejsca i doszła do finału etapu wojewódzkiego.

Marcelina w piosence pt."Miasteczko cud" (słowa Agnieszka Osiecka, muzyka Jerzy Satanowski) pokazała niezwykłą muzykalność, znakomitą interpretację oraz grę aktorską.

Życzymy dalszych sukcesów oraz przyjemności ze zdobywania kolejnych scen muzycznych!

Gratulujemy!

Zespół Gimnazjum Nr 2 w składzie:

  • Angelika Rzodkiewicz
  • Alicja Weber
  • Julia Weber
  • Emilia Winczewska
  • Marcelina Winczewska
  • Aleksandra Żuk

 

Warsztaty wokalne!

Drodzy uczniowie!
W dniu 29 stycznia (czwartek) 2015r. o godz.11.30-12.30  w sali nr 14 odbędą się w naszej szkole warsztaty wokalne z udziałem pani Weroniki Korthals (szczegóły poniżej). Serdecznie zapraszam wszystkich zainteresowanych.
Zapisy u pani Ewy Szmidt w sali nr 14 we wtorek od godz.8.45.
Liczba miejsc ograniczona!
 
Weronika Korthals  - polska piosenkarka, kompozytorka, dyrygentka. Laureatka Szansy na sukces (1999) w programie z repertuarem Violetty Villas. W latach 2004 - 2009 wokalistka zespołu Ha-Dwa-O!. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku (specjalność - dyrygentura chóralna).
 

Chór szkolny 2015/2016

Zapraszam serdecznie na zajęcia chóru szkolnego - środa godz.14.25 sala 14

Ewa Szmidt

 


 
Copyright © Gimnazjum Nr 2 im. Janusza Korczaka w Rumi (by Agnieszka Gryzik)