Archiwum 2014/2015 - Rajdomani

Rajd Brzegiem Morza - ostatni w tym roku

To był niestety nasz ostatni pieszy rajd w tym roku szkolnym. Jak co roku nasze opiekunki: Pani Katarzyna Furtak i Pani Beata Mallek zorganizowały pieszy rajd Brzegiem Morza. Trasa rajdu była krótka (7 km), ale za to bardzo urokliwa i , co tu ukrywać, dla niektórych z nas dość mokra :-)  W rajdzie wzięło udział 48 uczniów , naszymi opiekunami byli jeszcze: Pani Kasia Dziugan i Pan Marek Stefaniak.

Spacer brzegiem morza zaczęliśmy od Orłowa. Tutaj weszliśmy na molo, a następnie spokojnymi uliczkami, tej gdyńskiej dzielnicy, doszliśmy do plaży leżącej na krawędzi Rezerwatu Przyrody „Kępa Redłowska". Przeszliśmy wąskim odcinkiem plaży pod urwiskiem – znanym klifem Orłowskim, a dalej plażą doszliśmy do bulwaru nadmorskiego na wysokości Polanki Redłowskiej.

Rajdomani w Jarze Raduni

Nasze wędrówki postanowiliśmy rozszerzyć o nowe i ciekawe trasy naszego regionu. Tym razem nasze opiekunki: Pani Beata Mallek i Pani Kasia Furtak postanowiły pokazać nam Jar Raduni.
W sobotę 23 maja 2015 roku pojechaliśmy pociągiem, a dokładnie szyno busem z Gdyni Głównej w kierunku Kościerzyny. Wysiedliśmy na stacji kolejowej w Babim Dole, skąd pieszo udaliśmy się do Rezerwatu Przyrody „Jar Raduni”, który jest także Rezerwatem Natura 2000.
Czym jest Jar Raduni? To jeden z najcenniejszych rezerwatów na Pomorzu, nie tylko ze względu na występującą w nim roślinność ale przede wszystkim za wybitne walory krajobrazowe. Przedmiotem ochrony jest przełomowy odcinek jaru rzeki Raduni
w miejscowości Babi Dół pod Żukowem oraz unikalne zbiorowiska roślinności . Głębokość jaru wynosi ok 40-50 m, natomiast jego długość to ok. 6 km. Sama rzeka mknie tutaj z prędkością górskiego potoku. Liczne głazy na dnie doliny, gałęzie wystające znad wody, specyficzna roślinność wodna i strome zbocza sprawiają, że krajobraz jest tu typowo górski. Panuje tu doskonałe środowisko dla licznych gatunków roślin górskich i podgórskich.
jarraduni

Majówka z Rajdomanami

Kiedy nadchodzi maj wszystkim marzy się ciepła, słoneczna pogoda i pachnące na grillu kiełbaski. Chyba jednak przyjdzie nam poczekać na to ciepło, bo pogoda nas nie rozpieszcza. Dało się to odczuć na kolejnym rajdzie Rajdomanów, było niezbyt ciepło, wietrznie ale grunt, że nie padało. Choć i taka pogoda nam nie straszna!
W kolejną sobotę, 9 maja 2015 roku, wyruszyliśmy na szlak żółty zwany Szlakiem Wzgórz Trójmiasta. Nasza wędrówka rozpoczynała się od Gdyńskiej Giełdy Towarowej, do której dojechaliśmy autobusem miejskim linii R. Następnie przeszliśmy odcinek ok.2 km do wieży widokowej na wzniesieniu Góry Donas 205,7 m n.p.m.
Góra Donas to najwyższa góra w Gdyni. Jest to morenowe wzniesienie położone w obrębie Pojezierza Kaszubskiego, w mikroregionie Moreny Chwaszczyńskiej.

mapamaj

Czytaj więcej...

Rajd Wiosenny „Tropami Wiosny”

W kolejną sobotę kwietnia (18.04.2015) SKTK Rajdomani pod opieką Pań: Beaty Mallek, Katarzyny Furtak, Doroty Olszewskiej-Brandt i Pana Tomasza Żuk wybrali się na pieszy rajd „Tropami Wiosny".

Trasa rajdu zaplanowana była od Sopotu Kamiennego Potoku, dokąd dojechaliśmy kolejką SKM. Stamtąd czerwonym szlakiem ruszyliśmy w kierunku Bernardowa i Karwin w Gdyni. Po drodze minęliśmy rezerwat przyrody „Łęgi nad Sweliną", było nawet spotkanie oko w oko z dzikiem.

Po wyjściu z lasu na wysokości Karwin, przeszliśmy ulicą Żniwną w kierunku lasu i Krykulca, by dojść do rezerwatu przyrody „Kacze Łęgi". Tam na postoju musieliśmy rozwiązać 2 zadania: Krzyżówkę Ekologiczną na temat „Selektywnej zbiórki odpadów" oraz mięliśmy podać przykłady racjonalnej gospodarki i sposobów oszczędzania wody. Następnie już czarnym szlakiem wyszliśmy w rejonie Witomina , skąd udaliśmy się do Wzgórza św. Maksymiliana na powrotną kolejkę do Rumi.

Długość trasy: 11,65 km.

tropienie

Czytaj więcej...

Rajd Wiosenny "Topienie Marzanny"

Tradycją Szkolnego Koła Turystyczno Krajoznawczego Rajdomani są wiosenne rajdy na Wyspę Sobieszewską, by pożegnać zimę i przywitać wiosnę.
21.03.2015 pojechaliśmy grupą 45 uczniów pod opieką p.Beaty Mallek, p.Katarzyny Furtak, p.Katarzyny Dziugan oraz p.Marka Stefaniaka i p.Tomasza Żuk na Wyspę Sobieszewską do Górek Wschodnich, by wrzucić w nurty Wisły Śmiałej nasze 2 Marzanny. Było wietrznie i chłodno, jednak pogoda nie jest nam straszna i udało nam się pożegnać zimę.
Trasa rajdu wiodła ścieżką dydaktyczną przez rezerwat Ptasi Raj, następnie szliśmy plażą i kamienną groblą oddzielającą jezioro Ptasi Raj od ujścia Wisły. Trasa liczyła 7km.

marzanna

Czytaj więcej...

Rajd Jesienny- 15.11.2014 r.

W listopadową sobotę ekipa „Rajdomanów” pod przewodnictwem Pań Katarzyny Furtak i Beaty Mallek oraz Pana Tomasza Żuk wybrała się na wędrówkę w kierunku Redy.

Zbiórka uczestników była pod Urzędem Miasta w Rumi skąd udaliśmy się ulicami Sabata i Młyńską w kierunku Góry Markowca , gdzie weszliśmy na czarny szlak „Zagórskiej Strugi” w kierunku Zbychowa. Mięliśmy okazję podziwiać aleję Pomników Przyrody przy leśniczówce Zbychowo, wśród nich dąb bezszypułkowy, modrzew europejski oraz daglezję zieloną.

Po krótkim postoju poszliśmy dalej w kierunku Zbychowa, gdzie planowany był dłuższy postój na posiłek. Ze Zbychowa skierowaliśmy się ponownie na czarny szlak, by dojść nim do Redy Pieleszewa skąd wróciliśmy kolejką SKM do Rumi.

Przeszliśmy łącznie 13 km.

jesienny

Rajd wzdłuż Długiej Góry

W kolejną sobotę października – 25.10.2014 r.- wybraliśmy się na rajd wzdłuż Długiej Góry. Szliśmy ścieżkami leśnymi Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w kierunku Pustek Cisowskich w Gdyni.

Start, już chyba tradycyjnie, zaczynaliśmy od parkingu leśnego koło „Zochliny”, skierowaliśmy się na szlak w kierunku Gdyni. Miejscami mogliśmy podziwiać jesienną panoramę Gdyni od strony Cisowej. Weszliśmy na Długą Górę, która w najwyższym punkcie ma 130,4 m n.p.m., szliśmy grzbietem aż do zejścia przy hipermarkecie TESCO w Gdyni przy Obwodowej. Po krótkim postoju przeszliśmy zejściem pod Obwodnicą w kierunku Demptowa, a następnie po wejściu do lasu skierowaliśmy się do Świętej Góry w Gdyni Chyloni. To popularne wzgórze leśne znane również jako Góra św. Mikołaja lub Łysa Góra. Po wyjściu z lasu przeszliśmy do przystanku SKM w Gdyni Chyloni skąd pojechaliśmy z powrotem do Rumi.

Przeszliśmy łącznie 11km.

dlgora

Czytaj więcej...

IV Miejski Rajd Matematyczno-Przyrodniczy „ wędrówka z Pitagorasem, Pantofelkiem i Moreną Czołową…”

Już po raz kolejny nasza szkoła była organizatorem rajdu dla młodych turystów rumskich podstawówek. Spotkaliśmy się na szlaku 18.10.2014 r. przy pięknej jesiennej pogodzie i w dobrych nastrojach.

Jako organizatorzy zorganizowaliśmy uczniom klas 6 oraz klasom turystycznym naszego gimnazjum rajd, a właściwie marsz na orientację szlakami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Uczestnicy musieli wykazać się umiejętnościami czytania mapy, wykonywania podstawowych obliczeń za pomocą mapy (m.in. obliczali długość trasy przy użyciu skali) oraz znajomością zagadnień przyrodniczych i ekologicznych. Na punktach kontrolnych uczniowie naszego gimnazjum mieli dla uczestników zadania do wykonania, zarówno sportowe jak i testy wiedzy.